مدیریت امور پردیس های استان آذربایجان شرقی

نشست تخصصی مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور

نشست تخصصی مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور روز سه ­شنبه 26/02/1402 در باشگاه فرهنگیان تبریز استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی  دانشگاه فرهنگیان اذربایجان شرقی، در ابتدای این جلسه دکتر اسداله خدیوی، مدیر امور پردیس های استان آذربایجان شرقی، ضمن خیرمقدم از بابت حضور و فعالیت سختکوشانه معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان و مشارکت همکاران سایر استانها خاطرنشان کرد: باور خودم اینست که تا وقتی انسان وجود دارد امکان خطا نیز وجود دارد و از همین رو نیاز به نظارت همواره ضروری می­نماید.

وی افزود: توسعه حرفه ای و تعهد حرفه ای از عناصر اصلی حوزه نظارت در میان بدنه دانشگاهیان محسوب می شود.

دکتر خدیوی با اشاره به اینکه نظارت به منزله رهبری آموزشی است، تصریح کرد: یک ناظر آموزشی باید یک آهن ربا در دل و یک قطب نما در سر داشته باشد تا بتواند نقش راهبری را به شکلی بهینه ایفا کند.

مدیر امور پردیس های استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش و کارویژه های ناظران دانشگاهی تأکید کرد: بینش به همراه عمل عامل ترقی است و از این­ رو با باور به شناختهایی که حاصل می­آید می­توان آینده های پیش رو را دست یافتنی کرد.

وی افزود: با نگاه فرابخشی به سه عرصه گذشته، حال و آینده بایستی بینش ها و بصیرت ها توسط رهبران آموزشی ایجاد و با آگاهی بخشی از آینده سازمان می توان پیشرفت وتوسعه بدنه دانشگاه فرهنگیان را انتظار داشت.

دکتر خدیوی ادامه داد: در حوزه نظارت و ارزیابی نگاه کل نگر به فرآیند فعالیت های بخش های سازمانی حائز اهمیت است.

دکتر خدیوی تأکید کرد:‌ وظیفه ناظران آموزشی کشف خطاها و اصلاح فرآیندهاست و از همین منظر بایستی با شناسایی موارد زائد و حذف آنها در جهت بالندگی و اصلاح سازمان اقدام کرد تا پویایی مورد نظر حاصل شود. از همین روست که بایستی تصریح داشت:‌ناظران عاملان تغییرات و تحولات سازمان هستند.

ذر ادامه معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت،  دانشگاه فرهنگیان ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات رئیس مذهب تشیع ، با یاد و گرامیداشت معمار کبیر انقلاب و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و با اشاره به حدیث حضرت امام جعفر صادق(ع) با این مضمون که هر کس سه خصلت در او نباشد، ایمانش به او سودی نمی رساند؛ اول حلم، دوم تقوا و سوم مدارا، خاطرنشان کرد: این سخن به سه صفت مهم در ارتباط با انسانهای دیگر اشاره دارد. انسان به واسطه صبر و حلم می تواند مواجهه درستی در برابر انسانهای جاهل اتخاذ نماید. تقوا یا پارسایی سبب اهتراز از حرامهای الهی می شود و در مدارا انسان راهی برای ارتباط موثر با دیگران خواهد یافت.

دکتر ابراهیمی افزود: سه­ گانه تأمل در عرصه های ارتباطی و صورت بندی اهداف مبتنی بر مآموریت، نیازمند تحمل، شکیبایی، مجاهده و تلاش است تا آنچه در آمال نقش بسته است به اعمال درآید و ارزش آفرینی نماید، لذا توجه و عنایت به این سه گانه‌ها دستیابی به مقاصد را تسهیل می نماید.

معاون نظارت دانشگاه فرهنگیان با الهام از آموزهای دینی تصریح کرد: از منظر اسلام، خداوند در برابر هر نعمتی، مسئولیتی را بر عهده انسان قرار داده و به میزان مسئولیت نیز از انسان بازخواست خواهد نمود. قبول مسئولیت در موقعیت های دانشگاه فرهنگیان توفیقی الهی است و برای این توفیق تکالیفی وجود دارد که اگر به خوبی ادا نشود این تکیف از عهده آنان برداشته و به اهلش اعاده و واگذار می شود.  ایشان ضمن تأکید بر پایدارسازی نگرش سیستمی در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، همراهی با ادارات کل آموزش و پرورش در کیفیت سنجی و ارزیابی صلاحیت ورودی‌های مشمولان ماده 28 اساسنامه را ضروری برشمرد.

دکتر ابراهیمی رویکردهای جدید و رویه‌های پیش بینی شده در موضوع جذب و پذیرش آزمون استخدامی سال 1402 را متفاوت اعلام کرد و خواستار تعامل حداکثری ارزیابان حرفه ای دانشگاه در فرآیند برگزاری کانون های ارزیابی شد.

ایشان بر ضرورت هماهنگی بیش از پیش تمامی نقش‌آفرینان و بازیگران این دوره از ارزیابی اشاره و یکی از اهداف نشست تبریز را مرور روندهای جاری در کانون ارزیابی با  رویکرد بازخوانی از طریق شبیه سازی موقعیت تدارک شده عنوان نمود. وی در ادامه پیش بینی حضور آیت الله فاضلی، استاد محترم حوزه و دانشگاه در زمینه اخلاق و مدیران کل آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دیوان محاسبات در این نشست سه روزه را بستری برای تزاید همکاری حداکثری و  توسعه اخلاق حرفه ای و توانمندسازی ابعاد مدیریتی و فنی مسولان نظارت و ارزیابی بیان کرد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت،  دانشگاه فرهنگیان رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در سالهای اخیرو واگذاری مسئولیت و تفویض اختیار به استانها را برنامه محوری، تدقیق وظایف استانها با نگاه برش استانی برنامه های تخصصی ستاد در  استان دانست واین نشست ها را جریان ساز، تسهیل کننده و بستری برای وفاق و پاسخگویی دستگاه در برابر حوزه های نظارتی بیان کرد.

 


نظرات کاربران