مدیریت امور پردیس های استان آذربایجان شرقی

همایش ملی آموزش شیمی در سالن شمس تبریزی پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

همایش ملی آموزش شیمی در سالن شمس تبریزی پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با حضور ناظر علمی همایش دکتر امانی، شورای سیاستگذاری و جمعی از استادان و پژوهشگران از سراسر کشور برگزار شد.

همایش ملی آموزش شیمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی ،همایش ملی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی  با حضور دکتر خدیوی مدیر امور پردیس های استان ، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا نقیان مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ، ناظر علمی همایش دکتر امانی، شورای سیاستگذاری و جمعی از استادان و پژوهشگران از سراسر کشور ، روسا و معاونین پردیس های خواهران و برادران و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجانشرقی در سالن شمس تبریزی پردیس علامه امینی برگزار شد .

در این همایش پس از  تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی و پخش کلیپ مقام معظم رهبری در رابطه با علم و پژوهش  : دکتر عباس زاده، رئیس پردیس علامه امینی ضمن خوش آمدگویی و خیرمقدم به میهمانان و پژوهشگران به اهمیت پژوهش و کاربرد آن در دنیای امروز پرداختند.

سخنران بعدی همایش دکتر خدیوی، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان و رئیس شورای سیاستگذاری همایش ضمن خیرمقدم به پژوهشگران و میهمانان و تشکر از عوامل اجرایی همایش به این امر اشاره کردند که در دنیای فراپیچیده امروز هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست. تعلیم و تربیت تنها راه تحقق انسان واقعی و به تبع آن وسیله منحصر به فرد دسترسی جوامع به کمال مطلوب است. لذا هر ملت پویا و زنده ای با توجه به سوابق فرهنگی و شرایط  اجتماعی خود متناسب با امکاناتی که در اختیار دارد نظام خاصی را برای تحقق کمال مطلوب و هدف های خویش پی ریزی می کند. براساس دیدگاه تعلیم و تربیت جدید، دانش ستون یک جامعه آزاد و فراگیری آن به طور مداوم یک حق انسانی تلقی می شود. در عصر فرا اطلاعات که سرعت تولید انبوه اطلاعات و یادگیری مداوم دارد و به دلیل اینکه انسان امروز نیاز به اطلاعات و یادگیری مداوم دارد و انفجار اطلاعات و کمبود وقت به او اجازه همگام شدن و به روز شدن با این دانش انبوه را نمی دهد، پس باید به فکر دیگری برای حل مسایل آموزشی و اقدامات فرادانشی تربیتی بود. امروزه پر کردن شکاف های معرفتی یا پاسخگویی به نیازهای نوظهور جوامع انسانی، به شکل کارآمدتر و جهت گیری های بین رشته ای در مطالعات علمی، نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است که در این میان دانشگاه فرهنگیان، به عنوان یگانه متولی تربیت معلم در کشور، توجه ویژه ای به برنامه های درسی بین رشته ای از جمله آموزش شیمی داشته و اقدام به برگزاری چهارمین همایش ملی آموزش شیمی نموده است، امید که این تلاش بتواند به هم افزایی تجربه ها، بهبود دانش و توانش و گامی در راستای بهسازی و کیفیت بخشی نظام آموزشی ایران اسلامی مان باشد.

سخنران دیگر مراسم دکتر عظمت دبیر علمی همایش ملی آموزش شیمی بود. وی ضمن تشکر از همه شرکت کنندگان در همایش، استادان و دانشجو معلمان و دست اندرکاران اجرایی همایش به این موضوع اشاره کردند که در این همایش بالغ بر   117   مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری مقالات ارسالی، تعداد   90   مقاله موفق به اخذ پذیرش نهایی شد که از این تعداد   8   مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر در روز همایش ارائه گردید.

بعد از پخش کلیپ، سخنرانان ویژه همایش دکتر امانی و دکتر سعادتی به ارائه مطالب ارزشمند در حوزه آموزش و پژوهش شیمی پرداختند. 

بخش اول همایش در ساعت 10:30 صبح به پایان رسیدند  مشارکت کنندگان در ضمن پذیرایی به بررسی پوسترهای نصب شده در محل برگزاری همایش پرداختند.

از ساعت 11 ارائه چهار مقاله توسط دکتر شرفی، دکتر واحدی، آقای شریفیان و آقای خدایی با مدیریت پنل توسط دکتر امانی آغاز شد و محققان، مقاله خود را ارائه دادند و مشارکت کنندگان هم بعد از هر ارائه سوالات خود را مطرح می کردند.

بخش صبحگاهی همایش ملی آموزش شیمی راس ساعت 12:25 دقیقه به پایان رسید. برنامه بعدی ادای فریضه نماز جماعت و پذیرایی ناهار در پردیس علامه امینی بود.

برنامه های بعد از ظهر همایش راس ساعت 14 با ارائه مقاله علل و زمینه های افت تحصیلی دانشجویان علوم پایه با روش گراندد تئوری توسط دکتر حسینی صدر شروع شد بعد از ارائه مقاله با حضور استادانی از رشته های علوم پایه، روان شناسی و علوم تربیتی و پژوهشگران و دانشجومعلمان آموزش شیمی میزگرد علمی با مضمون راهکارهای تقویت انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پایه برگزار گردید. همزمان با میزگرد در سایت رایانه پردیس، کارگاه کاربردی آموزش نرم افزار توسط خانم دکتر فتحی نیا برای پژوهشگران و علاقه مندان برگزار می شد. در ادامه میزگرد علمی، حجه الاسلام و المسلمین نقیان به اهمیت پژوهش و پژوهشگری در عرصه های علمی پرداختند.

در ادامه برنامه، سه مقاله دیگر توسط خانم دکتر ابراهیم پور، آقای بهرامی و آقای سرباز مولان به ارائه نتایج پژوهش های خود پرداختند.

در نهایت، دکتر قاسم زاده دبیر اجرایی همایش ضمن تشکر از پژوهشگران، استادان، داوران محترم به ارائه گزارشی از فرآیند آغاز کار چهارمین همایش ملی آموزش شیمی، تشکیل کمیته های تخصصی با همراهی دانشجومعلمان، نظارت بر محتوای سایت همایش، هماهنگی های مرتبط با برنامه های روز همایش پرداختند. وی در ادامه به این موضوع پرداختند که یکی از نمودهای اصلی پیوند تئوری و عمل در میدان واقعی، همایش­ها و سمینارهای علمی می باشد که به قول رندل  کالینز «مناسک تعاملی« توصیف زیبایی از این رویدادها می باشد. چیزی که سرانجام آن به سرمایه اجتماعی دانشگاهی می رسد. سرمایه ای که حاصل کنش و واکنش های پژوهشگران و محققان و صاحب نظران حوزه های مختلف علمی می باشد و تعامل و ارتباط آنها می تواند راهگشای مسایل و مشکلات گریبان گیر جامعه باشد. شورای سیاستگذاری چهارمین همایش آموزش شیمی هم علاوه بر رویکرد شناسایی و ارائه یافته های جدید در حوزه آموزش شیمی توسط پژوهشگران به اجتماعات علمی به سرمایه اجتماعی دانشگاهی هم نظر دارد. امید آن هست که دانشگاه ها و مدارس ایران زمین همواره از معلمان الهام بخش بهره ببرد، معلمانی که  کلاس درس آنها آمیزه ای از معلمی، کنشگری و پژوهشگری می باشد.

در پایان مراسم از شش مقاله و سخنرانی برتر با اهدای جوایزی تجلیل شد.

 

 


نظرات کاربران