دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

اولین همایش ملی دانش(موضوعی-تربیتی) آموزش علوم تجربی در پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی، اولین همایش ملی دانش(موضوعی-تربیتی) آموزش علوم تجربی روز دوشنبه مورخه 1400/03/10 در پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز برگزار شد.

در ابتدای همایش دکتر خدیوی مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان از حضور ریاست محترم دانشگاه، دکتر خنیفر، معاونت پژوهش، دکتر طاهرنیا و معاونت دانشجویی،دکتر انصاری راد ،سخنران ویژه همایش دکتر فتحی آذر و تمام استادان کارشناسان و صاحبنظران و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت که در این همایش حضور دارند تقدیر و تشکر نمود.
ایشان در ادامه از معاونت محترم پژوهشی، مدیران محترم کل، هیئت رئیسه دانشگاه، ریاست پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز ، شورای سیاستگذاری و کلیه عوامل و دست اندرکاران که از ماه‌ها پیش برای این همایش برنامه‌ریزی کردند تقدیر و تشکر نمود.
خدیوی در خاتمه گفت با امید به اینکه آگاهی و مهارت را با سرعت دقت و کیفیت عرضه کنیم و با همراهی و همدلی عالم عامل باشیم و هوشمندانه تلاش کنیم.

در ادامه دکتر انصاری راد معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه آموزش علوم تجربی در دوره کارشناسی برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شده و در این رشته دانشجو پذیرش شده است به بیان مطالبی در مورد چگونگی ارتقا پارادایم حاکم بر آموزش علوم تجربی پرداخت.
وی گفت کتابهای درسی از سال ۸۷ بر مبنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تغییر پیدا کردند و علوم تجربی هم از جمله کتاب‌هایی بود که تغییراتی را از آن سال آغاز کرد. سیاستگذاری مانیز برای این تغییر است که باید اتفاق بیفتد و دنبال تحول می باشیم. ابتدا باید تحول در داخل سازمان آموزش و پرورش اتفاق بیفتد و باید باور عملی و اعتقاد درونی داشته باشیم که شرایط کنونی برای آموزش دچار ناکارآمدی است و مطابق سند تحول بنیادین نمی باشد‌.
انصاری راد بیان کرد برای تغییرات شهامت و شجاعت توأم با ریسک پذیری و بسیج امکانات نیاز است. محتوای آموزشی خوبی داریم اما به صورت مطلوب برای شرایط آموزشی مناسب اجرایی نمی شوند و باید این سند به صورت قابل اجرا تبدیل شود.
وی گفت برای تغییرات در آموزش و پرورش نیاز به الزامات است که باید از طرف سازمان های دیگر نیز کمک گرفته شود و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان یک سرمایه اجتماعی و فرهنگی و تربیتی باشد و نه صرف نگاه آموزشی.
ایشان در ادامه به بیان مباحث تخصصی در مورد آموزش علوم نیز پرداخت.
انصاری راد گفت در آموزش علوم معلم باید به روابط پویا و مستمر در کلاس مسلط بوده و شرایط را پیوسته دنبال کند و باید آموزش به صورت فرایند محور باشد. یادگیری یک فرایند است و در حال تعامل دائمی دانش آموز با محیط یادگیری و با هدایت معلم اتفاق می افتد. باید شرایطی را ایجاد کنیم که دانش آموزان تجربیات گذشته را به کار بسته و با شرایط جدید روبرو شوند و یاد بگیرند. مدارس ما به جای انتقال مطالب به مکانی برای تفکر برای دانش آموزان تبدیل شود تا دانش آموزان یاد بگیرند چگونه آموخته های خود را در زندگی به کار ببندند.
وی در خاتمه تفاوت بین تدریس و یادگیری اشاره کرده و گفت: تدریس و یادگیری کاملاً دو بحث جدا از هم هستند و یادگیری همه جا می باشد. ما به دنبال یادگیری مادام العمر در آموزش هستیم که چنین تجربه ای در تدریس بدست نمی آید.

دکتر طاهری نیا معاونت پژوهش دانشگاه نیز ضمن تبریک به پژوهشگران و شرکت کنندگان در اولین همایش آموزش علوم تجربی در تبریز، از میزبان و دست اندرکاران و بخصوص از کسانی که با ارسال مقاله و ایراد سخنرانی به غنای این همایش افزودند، قدردانی کرد.
طاهری نیا گفت: در جلسه اخیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، شاهد تصویب چند مصوبه پژوهشی بوده ایم.
مصوبه اول، اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی گروه علوم پایه و علوم انسانی و علوم تربیتی در برگزیدگان جشنواره است.
مصوبه دوم تخصیص نسبتی از سهم بالاسری طرح های پژوهشی به استان است . نتیجه این مصوبه بدین صورت است که در صورت حمایت استان از طرح پژوهشی، عواید این طرح به استان نیز باز می گردد.
مصوبه بعدی نیزبرای حمایت از پایان نامه های مقطع دکتری و ارشد مبلغ 2 میلیون تومان به گرنت استاد اضافه شود.
طاهری نیا در خصوص تشکیل دبیر خانه دایمی همایش نیز گفت: پس از بررسی لازم و توان علمی  و پژوهشی استان ها بالاخص در زمینه علوم تجربی و سنجش توان علمی و پشتوانه اجرایی، نتایج آن اعلام خواهد شد.
و چون استان آذربایجان شرقی شروع کننده این همایش بوده است حتما در اولویت تشکیل این دبیرخانه خواهد بود.

در ادامه اساتید حاضر به ارایه مطالب خود پرداختند.