برنامه های بزرگداشت هفته پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی
آموزش،آموزش پژوهش یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان است.
برنامه گرامیداشت هفته پژوهش با سخنرانی مجازی دکتر خنیفر، و حضور دکتر طاهری نیا،دکتر نبوی،دکتر پاشایی و دکتر کیانی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی برگزار گردید. در ادامه اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان در این استان افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی؛ مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر طاهری نیا،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، دکتر نبوی معاون ارتباط با جامعه و همکاری های علمی سازمان مرکزی، دکتر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، دکتر کیانی معاون پارک علم و فناوری استان، دکتر خدیوی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان،دکتر احمدی مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی شعبه استان آذربایجان شرقی، روسا و معاونین پردیسها ، مدیران گروه و تعدادی از کارکنان پردیس ها بارعایت پروتکل های بهداشتی روز چهارشنبه مورخه ۹۹٫۰۹٫۲۶ در محل سالن شهید سلیمانی پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز برگزار گردید.
در ابتدای جلسه خدیوی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش از حضور میهمانان عالیقدر تشکر نموده و از تلاش مسئولان برای اجرای این برنامه در شرایط کرونایی تقدیر نمود.
وی با اشاره به ظرفیت های استان، گفت که این استان توانمندی لازم را برای پوشش مرکز نوآوری و کارآفرینی شمال غرب کشور را دارد.
ایشان با اشاره به کسب رتبه اول برای دومین سال متوالی در رهنامه ۴۰ ماده ای، از تلاش تمام همکاران دانشگاه تقدیر نمود.
خدیوی به وجود گنجینه های ارزشمند موجود در پردیس های استان اشاره کرده و از طاهری نیا تقاضا نمود در مرحله دوم سفر به استان موزه تربیت معلم استان نیز راه اندازی شود.
وی در ادامه گفت: ملتی که پژوهش را قدر می داند پژوهشگر را در صدر می نشاند. پژوهش آیینه تمام نمای آموزش است.
طاهرنیا با اشاره به ارزیابی رهنامه ۴۰ ماده ای گفت: استان آذربایجان شرقی جزو معدود استانهایی بود که در تمام زمینه ها نمره قابل قبول و عالی کسب کرد و این مرهون تلاش تمام همکاران، اساتید و دانشجو معلمان پردیس ها می باشد.
وی موضوع صحبت خود را پیرامون تأملی در چرخه تولید علم کشور عنوان کرد و گفت: در عرصه سیاست گذاری علم و فناوری هدف توسعه علمی را تولید ثروت می دانند و از آن به عنوان راهبرد اساسی یاد میشود.
ایشان نقد و نقص این گزاره را در تعریف ثروت دانست.
ایشان تعریف ثروت را سرمایه و یا دارایی عنوان کرد.
وی گفت: گاهی برخی ثروت را همان سرمایه می دانند و برخی نیز با نگاه مالی تفکیک قائل شدند و ثروت را بخش دارای ارزش افزوده نامیدهاند.
حال سوال این است که آیا هدف تولید علم همان تولید پول میباشد؟ اگر تولید علم را منحصر به تولید ثروت با این دیدگاه بدانیم به علم ظلم کرده ایم. با این ایده تولید برخی از علوم منجر به تولید ثروت و سرمایه نمی باشد چرا که برخی از علوم در خدمت افزایش طول عمر انسان هستند و طول عمر انسان، ما به ازای مادی ندارد. برخی از علوم در حوزه سبک زندگی انسان فعالیت میکنند و این علوم با معیار مادی و ثروت قابل سنجش نیست.
وی گفت ثروت همه چیز علم نخواهد بود و همه ظرفیت علم هم تولید ثروت نخواهد بود. باید هدف از تولید علم را تولید سرمایه بدانیم و نه ثروت چرا که در تولید سرمایه بخشی مربوط به تولید اقتصادی و بخشی مربوط به سرمایه فرهنگی، انسانی و اجتماعی است.
ایشان ادامه دادند که چرخه علم بر اساس گزاره اول از ایده شروع شده و برخی از ایده ها تبدیل به مقاله می شود و تنها معدودی از آنها به پتنت تبدیل می شود و معدودی از آنها به محصول منجر شده و معدودی از آنها تجاری می شوند. و این چرخه تولید ثروت از دانش را نشان می دهد. بخش وسیعی از علم پس از ایده توسط مقاله یا کتاب یا سخنرانی مستقیماً به مخاطب عرضه می شود تا منجر به افزایش سطح آگاهی عمومی شده و جهت یک جریان عمومی را تغییر دهد. باید انتظارات خود را برای این بخش از علوم جداگانه در نظر بگیریم.
طاهری نیا در ادامه با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی اولین استانی است که مرکز نوآوری و کارآفرینی در آن افتتاح می شود به بالا بودن تراز دانشجو معلمان فعلی دانشگاه فرهنگیان اشاره نموده و ایده های جالب از طرف این دانشجویان را برای مرکز نوآوری و کارآفرینی نوید دهنده محلی برای شکوفایی استعدادها دانست.
طاهری نیا مرکز نوآوری و کارآفرینی را نقطه وصل دانشجویان نخبه به جامعه علمی کشور دانست.
در ادامه دکتر خنیفر با تبریک هفته پژوهش به اهمیت نکوداشت هفته پژوهش اشاره کرد و گفت اگر در تصمیم گیری ها پژوهش حکمرانی کند نتایج بهتری خواهیم داشت. وی با اشاره به اهمیت پژوهش در آیات و روایات گفت آموزش بدون پژوهش توقف در زندگی است. اگر آموزش و پژوهش در کنار هم نباشند آدم ها حمال دانش خواهند بود. آموزش پژوهش کردن اهمیت خود را مییابد. ایشان یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان را آموزش چگونه آموزش دادن پژوهش، عنوان کرد. یعنی چگونه معلمان بتوانند دانش آموزان را پژوهش محور بار بیاورند.
وی گفت ما زمانی می توانیم ادعا کنیم که به سمت پژوهش حرکت کردهایم که روح پژوهش را در دانش آموزان و دانشجویان زنده کرده باشیم.
وی با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی در استان آذربایجانشرقی بیان کرد که آرزومندیم بتوانیم این مرکز را فراتر از شعار ها به مرحله تولید علم و عملی برسانیم. ایشان این حرکت و ایجاد مرکز نوآوری در استان آذربایجان شرقی را مدلی برای سایر استانها عنوان کرد.
خنیفر گفت مرکز نوآوری یک مدل از آموزش مهارت محور و خلاقیت پرور خواهد بود.
وی گفت نوآوری و خلاقیت به همراه پشتکار تبدیل به کارآفرینی خواهدشد.
در پایان خنیفر تداوم و پیوستگی در مرکز نوآوری و کارآفرینی را بسیار مهمتر از افتتاح مرکز عنوان کرد.
در ادامه پاشایی از خدمات تمام مسئولین دانشگاه فرهنگیان تقدیر و سپاسگزاری نموده و با اشاره به تلاش های مسئولین برای افزایش هماهنگی های استانی از ایشان قدردانی کرد.
وی با اشاره به پشتوانه پژوهش برای اقدامات اجرایی گفت هر چه با چشمان باز و شناخت تصمیمگیری شود باعث نتایج مثبت خواهد بود.
تمام مشکلات به خاطر این ایجاد میشود که پشتیبانی علمی و پژوهشی وجود ندارد.
توسعه علمی صنعتی و فرهنگی کشور باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد.
وی همچنین پژوهش را موتور پیشرفت و توسعه کشور خواند و گفت حتی اگر نشانه هایی از توسعه بدون پرداختن به پژوهش دیده شد این توسعه پایدار نخواهد بود.
پاشایی عمومی کردن و آسان کردن پژوهش برای دانش آموزان و معلمان را از اساتید دانشگاه فرهنگیان مطالبه نمود.
در ادامه کیانی گفت با اشاره به اهمیت خروجی پژوهش ها و سوق یافتن نتایج پژوهش ها به فناوری بیان کرد که ما باید مطابقت بین آموزش و پژوهش و فناوری را ایجاد کنیم و پژوهش و فناوری باید در خدمت جامعه قرار گیرد .
ایشان پیشنهاد ارتباط تنگاتنگ مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه با پارک علم و فناوری استان را داده و قول حمایت از این مرکز را دادند.
در ادامه احمدی به عنوان مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی بیان کرد که مرکز نوآوری و کارآفرینی به عنوان زیر مجموعه ای از معاونت پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی و با رویکرد حمایت از ایده پردازی نوآوری و کارآفرینی و تولیدات علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان معلمان مبتکر و خلاق است.
وی ایجاد کمیته نوآوری و کارآفرینی برای شناسایی دانشجو معلمان و اعضای هیئت علمی خلاق را به عنوان کارهای ابتدایی عنوان نمود.
احمدی گفت یکی از مهمترین اهداف و برنامه ها، ایجاد هسته های ابتدایی علمی در دانشگاه خواهد بود و نقش حمایتی از پژوهشگران در جهت تولید و تجاری سازی ایده های ایشان می باشد.
در پایان برنامه از پژوهشگران برتر اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان نیز تقدیر به عمل آمد.