دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

اولین همایش ملی آموزش زیست شناسی(دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی)

ارایه راهکارها و رویکردها به منظور حل معضلات و چالش های موجود در آموزش زیست شناسی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی؛ اولین همایش ملی آموزش زیست شناسی با محوریت ارایه راهکارها و رویکردها به منظور حل معضلات و چالش های موجود در آموزش زیست شناسی  روز سه شنبه مورخه 99/05/28 بدلیل شرایط کرونا به صورت مجازی در محل سالن شمس پردیس علامه امینی تبریز برگزار گردید.

همایش با تلاوت ایاتی چند از کلام الله  مجید و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدای هماش دکتر خدیوی مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان گفت: در گذشته کشورها را براساس میزان پژوهش هایی که انجام میدادند به سه دسته توسعه یافته، در حال توسعه و کشورهای جهان سوم تقسیم میکردند. از سال 2005 کشورها را بر اساس دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر پژوهش های بنیادین به 5 دسته تقسیم بندی کردند:

1-پیشتازان( Pioneers  ، sSkater ) در گروه پیـشتازان، کـشورها در موقعیتی قوی برای بهره‌گیری از مواهب انقلاب دیجیتال قـرار دارنـد؛ زیـرا زیرسـاخت لازم برای پیشرفت در هر چهار حوزه اطلاعات، اینترنت، ارتباطـات و اجتمـاعی را در کشور خود برپا کرده‌اند. در این گروه 15 کشور 13% کشورهای جهان ازجمله امریکـا، سنگاپور و آلمان قرار دارند. این کشورها پرچم‌دار و در مقام پیش‌قراولان توسعه فنـاوری اطلاعـات هـستند.. این دسته مسیر توسعه را مثل اسکیت سواران تند و سریع طی می کنند.

.2-تند روندگان (escapers -fast Followers - - Striders): کشورهای تندرونده سایه به سایه کشورهای پیشتاز را تعقیب می‌کنند؛ کـشورهای ایـن گروه هدفمند و با برنامه وارد عصر اطلاعات شده‌اند و بخش مهمی از زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌اند و 11% کشورهای جهان را شامل می‌شوند؛ ازجمله ایتالیا، فرانسه و کره جنوبی. با برنامه‌های مدون و با اندکی تأخیر نسبت به گروه اول قرار دارند.این دسته مسیر توسعه را مثل کانگورو  . به صورت پرشی طی می کنند.

3-آیندگان (Springer's- Sprinters): آیندگان کشورهایی هستند که، با توجه به فشارهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی که تجربه می‌کنند، اولویت‌های خود را تغییر داده‌اند و با تمام نیرو سعی دارند راه را بــرای دیجیتــالی شــدن همــوار ســازند و درزمینهٔ توسعه فنــاوری اطلاعــات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را شروع کرده‌اند. 20% کشورهای جهان در این گروه قـرار می‌گیرند؛ ازجمله افریقای جنوبی، ترکیه و روسیه. این دسته مسیر توسعه را به صورت جهشی همانند جهش فنر طی می کنند

4-آرام روندگان (Strollers) کشورهای این گروه، به دلیل محدودیت منـابع مالی و جمعیت زیاد، با حرکتی ناپایدار و لرزان وارد عصر اطلاعات شدند و شامل 19% کشورهای جهان، ازجمله عربستان، مصر، چین، هندوستان و فیلیپـین می‌شوند. البتـه کشورهای چین و اندونزی و هند در سال‌های اخیـر بـرای ایجـاد جامعه اطلاعـاتی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند ولی به دلیل خصوصی نشدن بخش مهمی از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات رقابت در این کشورها هنوز ضعیف است. این کشورها مسیر توسعه را لی لی کنان طی می نمایند

5-آغازگران (starters): آغـازگران کـشورهایی هستند که هیچ برنامه مشخصی برای توسعه فناوری اطلاعات ندارند و در این کشورها، هنوز زیرساخت لازم برای بهره‌برداری از عصر دیجیتال ایجاد نشده است و حدود 37% کشورهای جهان را شامل می‌شوند؛ ازجمله کنیا، عراق، ویتنام و سومالی که در ابتدای راه هستند.

و یک دسته بندی دیگر بر اساس پژوهش های صورت پذیرفته، کشورها را به دو دسته شمال و جنوب تقسیم می کند. کشورهای شمال کشورهایی که یک سوم جمعیت جهان و دو سوم ثروت جهان را در اختیار دارند. و کشورهای جنوب کشورهایی هستند که دو سوم جمعیت جهان و یک سوم ثروت را در اختیار دارند. آخرین دسته بندی نیز بر مبنای پژوهش های انجام گرفته کشورهای جهان را به دو دسته توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم بندی می کند. راه توسعه کشورها از طریق گفتمان سازی های علمی، خردورزی ها و برگزاری چنین همایش هایی است که در سطح دنیا اتفاق می افتد. در گذشته اعتقاد بر این بود که دانش قدرت است، ولی اکنون عقیده بر این است که به اشتراک گذاشتن دانش قدرت است. چنین همایش هایی هم بستری برای به اشتراک گذاشتن دانش می باشند. 

وی در پایان از تلاش تمام همکارانی که این همایش را برگزار کرده اتد قدردانی نمود. 

دکتر طاهری نیا معاون پژوهش دانشگاه فرهنگیان کشور طی پیام ویدئویی به این همایش گفت: در شرایطی که وضعیت کرونایی محدودیت هایی برای بخش های مختلف ایجاد کرده ، فعالیت های پژوهشی به همت تلاش همکاران سازمان مرکزی و مدیریت های استانی  از رونق خاصی برخوردار است و وجود همایش های مختلف تایید کننده ی این مطلب می باشد. ایشان در ادامه گفت: ویروس کرونا دو ویژگی عمده دارد. یکی همه گیری آن و دیگری همه جانبه بودن اثر آن است. این ویروس تنها سلامت بشر را تهدید نکرده بلکه حوزه سیاست، امنیت ، اموزش و ... را هم تهدید کرده است. راهبرد مواجهه با این بحران در حوزه آموزش افزایش قابلیت انعطاف پذیری نظام آموزشی در تمام بخش های حضور و غیاب، تایم کلاس ها، فرایند ارزیابی، نظام تکالیف و ... مطابق بحران ایجاد شده  است. یعنی تعریف ترم تحصیلی، تایم کلاس و ... تغییر کند.

ایشان در پایان از تلاش های همکاران مدیریت امور پردیس های استان بویژه دکتر خدیوی و تمام حاضرین در همایش تشکر و قدردانی کرد. وی گفت: امیدوارم سخنرانی ها و مقالات امروز بسیار خوب بوده و بعد از چاپ در اختیار مسئولان اجرایی قرار گیرند تا منشا تاثیر باشند. 

در پایان همایش دکتر احمدی دبیر علمی همایش از تلاش های دکتر خدیوی به عنوان رئیس همایش، دکتر شوره کنده به عنوان دبیر اجرایی همایش، روسا و معاونین پردیس های علامه امینی و فاطمه الزهرا(س)، اعضای کمیته علمی همایش( دکتر خدیوی، دکتر آبیاری، دکتر یزدانی، دکتر عبادی(فرهنگیان ارومیه)،  دکتر مهدوی(فرهنگیان تهران)، دکتر فتحی آذر(دانشگاه تبریز)، دکتر مولودی(کرمانشاه)، دکتر کریمی (رازی کرمانشاه)، دکتر ولیزادگان(فرهنگیان مازندران)، خانم دکتر صمدی)، خانم دکتر کرامتی( فرهنگیان تهران) ، خانم دکتر علویان(فرهنگیان اصفهان)، خانم دکتر حاتمی(دانشگاه تبریز)، خانم دکتر زارع(فرهنگیان تهران)، خانم دکتر غلامی(فرهنگیان تهران)، خانم دکتر اسلیمی(خوارزمی تهران) و خانم دکتر پائز( فرهنگیان ارومیه) )، کمیته داوران( دکتر داداش زاده، دکتر آبیاری و خانم دکتر صمدی)، مسئولین کمیته اجرایی( مهندس رضوانی، مهندس رضایی، مهندس ابوالقاسمی، خانم صادقی، صفایی ) تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین گفت:در این همایش از سی مقاله پذیرش شده هفت مقاله به صورت شفاهی ارایه گردید. گواهی حضور در همایش مذکور به افراد شرکت کننده داده خواهد شد. گواهی حضور نویسندگان مقالاتی که خارج از استان آذربایجان شرقی باشند ، به صورت ایمیل ارسال خواهد شد. این افراد می توانند جهت دریافت اصل گواهی با دبیرخانه همایش هماهنگ شوند.  کتابچه خلاصه مقالات نیز در چند روز آینده آماده شده و در سایت همایش قرار داده خواهد شد.