دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

در راستای تبیین بخشنامه شماره 3 سازمان مرکزی:

برگزاری جلسه شورای آموزش

در راستای تبیین بخشنامه شماره 3 سازمان مرکزی برگزاری جلسه شورای آموزش روز چهارشنبه مورخه 99/03/07 با حضور مدیریت امور پردیس ها، روسا، معاونین، کارشناسان آموزش و هوشمند سازی پردیس ها، مدیران گروه و مسئول نظارت و ارزیابی در محل پردیس فاطمه الزهرا(س) برگزار گردید.

در پایان شورای آموزشی دکتر خدیوی به اهمیت آموزش های مجازی اشاره کرده و اظهار نمود که هرچقدر تکنولوژی برتر، تماس دانشجویان به منابع , سرچشمه ها و شبکه ها بیشتر باشد آموزش و تدریس غنی تر خواهد بود وی اشاره داشت که به گفته پیتر دراکر در سی سال آینده مجموعه دانشگاه های بزرگ تبدیل به آثار باستانی خواهند شد. در عصر مجازی بیشتر امور بیشتر به صورت غیر فیزیکی قابل انجام است.

وی ادامه داد، آموزش مجازی مجموعه وسیعی از فرایندها، همانند آموزش بر پایه وب، آموزش بر پایه کامپیوتر، کلاس های مجازی و همکاری دیجیتالی است که مشتمل بر تحویل محتوا از طریق اینترنت، شبکه های محلی گسترده، نوار صوتی و تصویری، ماهواره، تلویزیون های ماهواره ای و سی دی ها می باشد. با استفاده ازیادگیری الکترونیکی دیوارهای سیاسی، فرهنگی و جفرافیایی برداشته می شوند و سازمان ها آموزش از طریق اینترنت ، به عنوان راه خود در مسیر آموزش می بینند . برنامه آموزش مجازی مرزهای زمان و مکان را در هم می شکند در عصر فن آوری اطلاعات، برنامه مجازی یک نوع مهندسی مجدد در برنامه های سنتی است. در عصر فرا پیچیدگی ها و نانو تکنولوژی سرعت تولید و انتشار اطلاعات به صورت لحظه ای در آمده است این برنامه شکاف اطلاعاتی بین دنیای مدرن و دنیایی در حال توسعه و فقیر را پوشش می دهد. این برنامه هم اکنون تحت عنوان دانشگاههای مجازی و مدارس مجازی در دنیا مطرح می باشدکه اهداف زیر را دنبال می کند:

- خلق فرصت های جدید ومتنوع یادگیری.

- استفاده ار سوپر مارکت های علمی (بدون مرز بند های مکانی و زمانی ) شبانه روزی و جهان گستر.

- تسهیل تحقق دسترسی به آموزش عالی به عنوان یک حق انسانی.

- فراهم نمودن ابزار تسهیل دسترسی برابر به جام جهان نمای تمام دانش بشری.

- پاسخگویی به نیازهای دانشجویان، و دانش پژوهان ناهمگن در جهان فرا پیچیده.

 اهم مصوبات جلسه:

  1. پیشنهاد برگزاری غیرحضوری امتحانات پایان نیمسال دروس نظری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید گروه های آموزشی پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع و با استناد به بند 10 بخشنامه شماره 3 معاونت محترم آموزشی سازمان مرکزی، در طی هفته آینده با تشکیل جلسه ای با اساتید گروه آموزشی خویش در خصوص جمع بندی مطلوب نیمسال‌تحصیلی و آمادگی برای ارزشیابی دقیق و عادلانه آموخته های دانشجویان، مصوبه چگونگی برگزاری غیرحضوری امتحانات دروس نظری پایانی نیمسال تحصیلی گروه را به استان ارسال نمایند.
  2. با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها از تاریخ 17/03/1399، مقرر گردید اساتید و اعضای هیات علمی از تاریخ مذکور طبق برنامه کلاسی خود، در دانشگاه حضور داشته باشند و نسبت به رفع اشکالات درسی دانشجویان اقدام نمایند.
  3.  ارزشیابی دروس معارف، مطابق  بند 11بخشنامه شماره 3 معاونت آموزشی انجام گردد.
  4.  ارزشیابی دروس  عملی،  نظری_ عملی، کارگاهی و کارورزی  طبق بند 7 بخشنامه شماره 3  به صورت فرایندی و با استفاده از فعالیت‌ها و آزمونهای مستمر مجازی به تشخیص  اساتید محترم  هر درس انجام شود.
  5. طبق بند 10 بخشنامه شماره 3 معاونت آموزشی، اساتید محترم برای 10 نمره پایانی دروس نظری باید با بکارگیری روش‌های متنوع از جمله تکلیف نوشتاری، انجام پروژه، پرسش و پاسخ های جلسه ای، آزمون تحلیلی کتاب باز، و آزمون شفاهی صوتی و تصویری با بهره گیری از امکانات فضای مجازی مجاز با نظارت گروه آموزشی  اقدام نمایند.
  6.  بازه زمانی امتحانات پایان ترم، طبق بند 2 بخشنامه شماره 3، از 1399/3/31 لغایت 1399/4/13 و طبق برنامه اعلامی گروه آموزشی دانشگاه خواهد بود.
  7.  اساتید محترم  دروس نظری بایستی در اسرع وقت شیوه برگزاری امتحان مجازی پایانی را به اطلاع مدیر گروه برسانند. بدیهی است حتی المقدور اساتید دروس مشترک از شیوه یکسانی جهت اخذ امتحان پایانی  استفاده نمایند.
  8.  اتمام کلاسهای مجازی در نیمسال جاری 1399/3/22 اعلام می گردد. حداقل جلسات مجازی 10 جلسه و به شرط پوشش سرفصل می باشد.
  9.   حذف اضطراری طبق بخشنامه شماره 2 معاونت آموزشی از تاریخ 1399/3/17 لغایت 1399/3/22 عمل خواهد شد.
  10. باستناد بند 6 بخشنامه شماره 3،  به استحضار می رساند: استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس می باشد. لذا با توجه به تاثیر ارزشیابی در برخی تصمیمات از جمله انتخاب دانشجوی نمونه و ورود به دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون، از اساتید محترم درخواست می گردد  قضاوت عادلانه ای از فعالیت‌های مستمر و پایانی دانشجویان داشته باشند.