جلسه شورای آموزش با حضور اساتید گروه ادبیات فارسی
بحث و تبادل نظر در مورد آموزش های مجازی ودر گروه ادبیات فارسی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان، جلسه شورای آموزش با حضور اساتید گروه ادبیات فارسی روز شنبه 99/02/06 ساعت 10 الی 11:30 با حضور مدیریت امور پردیس ها، روسا و معاونین آموزشی پردیس ها، معاونت هماهنگی، مسئول ارزیابی عملکرد دانشگاه، مدیر گروه و اساتید گروه ادبیات فارسی پردیس ها در محل سالن اجتماعات پردیس فاطمه الزهرا(س) و با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شد.
دکتر خدیوی در ابتدای جلسه به تبیین موضوع جلسه پرداخته و در ادامه در مورد فرایند آموزش های مجازی مطر ح کردند :
آموزش مجازی آن بخش از فرایند یادگیری و تعلیم است که از طریق تار جهان گستر صورت می گیرد. یادگیری الکترونیکی گونه ای از آموزش است که با بهره گیری از اینترانت، اکسترانت و اینترنت ارائه می شود. دو روش اصلی آموزش مجازی ؛ آموزش همزمان و غیر همزمان است . در آموزش غیر همزمان یادگیری بصورت انفرادی است و با بهره گیری از تار جهان گستر، اینترانت و یا اکسترانت صورت می گیرد. ویژگی عمده این دورهها این است که دانشجو هر زمان که بخواهد آموزش میبیند. برعکس، آموزش مجازی همزمان در زمانهای معین اجرا میشود. برنامههای تدریس از طریق وب انجام میگیرد. در نتیجه استفاده از فناوری های نوین مانند ارائه مطالب به شیوه الکترونیکی، جلسات گپ و تخته سیاه الکترونیکی امکانپذیر میشود. ایشان تاکید کردند که اگر زیر ساخت های آموزش مجازی فراهم باشد موجب کاهش یا حذف شکاف دیجیتالی گردیده و امکان ارائه دروس در محیط چند رسانه ای ( بصورت صوت ، تصویر ، متن ، انیمیشن و غیره ) ؛ امکان دسترسی به مطالب و محتوای درسی در هر زمان و مکان و تکرار وافر آن برای درک بهتر در صورت لزوم ؛ عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی برای دریافت این آموزش ؛ امکان ارتباط استاد و دانشجو از طریق شبکه ؛ وجود دنیای اطلاعات بر روی اینترنت امکان وصل بلافاصله و همزمان با ارائه درس به سایتهای مختلف علمی و آموزشی در زمان دریافت آموزش ؛ تنظیم سرعت یادگیری ؛ جذابیت بصری و شنیداری ؛ به روز بودن محتوا ؛ افزایش کیفیت یادگیری؛ استفاده از محتوای بصری و چندرسانه ای باعث درگیر شدن بخش های زیادی از مغز مخاطب می شود و کمک می کند محتوای آموزش داده شده تا زمان بیشتری در ذهن او ثبت شود حال آنکه محتوای یکنواخت عرضه شده در کتاب ها و جزوات آموزشی بسیار فرار است و به سرعت از ذهن مخاطب پاک می شود. علاوه بر اینها سبب رعایت عدالت آموزشی ؛ استفاده از اساتید در مکان های مختلف؛ مطالعه مجدد و چندباره ؛ استفاده از جدیدترین متدهای آموزش ؛ امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار ؛ امکان یادگیری ضمن کار را تسهیل می کند سپس مطالبی را در این جلسه مطرح کردند :
حتما محتوی تولید شده در سامانه پردیس بارگذاری گردد و یک نسخه بایگانی شود. همچنین برای آموزش های مجازی از پیام رسان های داخلی استفاده شود.
انتقال تجارب موفق انجام پذیرد.
تولید محتوی های مشترک انجام شود.
معیار عملکرد اساتید در ترم با تأیید اتمام سرفصل باشد نه مقدار جلسات بارگذاری شده
محتوی های تولیدی به صورت چند رسانه ای باشد و تنها پی دی اف یا پاورپوینت نباشند.
محتوی باید به موقع تولید و تحویل داده شود.
فایل های تولید شده حتما با فشرده سازی و کاهش حجم در سایت بارگذاری شوند.
محتواهای تولید شده توسط نظارت و ارزیابی عملکرد و معاونت آموزش ارزیابی شوند.
بازنگری در برنامه های پژوهشی بر اساس شرایط روز کرونایی