دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

در جهت برنامه ریزی برای آموزش مجازی دانشجو معلمان

برگزاری جلسه شورای آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی

جلسه شورای آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی,, روز چهارشنبه مورخه ۹۸/۱۲/۱۴ با حضور دکتر خدیوی مدیر دانشگاه، روسای پردیس ها, حضرت فاطمه الزهرا(س); خانم دکتر رحمانی ، پردیس علامه امینی; دکتر بدری ، معاونین آموزشی پردیس ها ، مدیران گروه ها وکارشناس مسولان هوشمند سازی ، حراست و نظارت استان تشکیل یافت.

در ابتدای جلسه دکتر خدیوی برای پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم جبهه سلامت و مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند, آرزوی موفقیت کرده و از زحمات صادقانه و تلاش های شبانه روزی آنها تشکر کرد.

وی در ادامه دانشگاه ها را به دو دسته سنتی و مجازی تقسیم نموده و مطرح نمود که مجازی شدن آموزش یکی از پدیده هایی است که در دنیای نو ظهور در حال وقوع است.

همچنین بیان کرد که ما در حال گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و گذر از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی هستیم. ورود به عصر اطلاعات و زندگی اثربخش در جامعه اطلاعات محور، مستلزم شناخت ویژگی های آن دانست.

ایشان ادامه داد، یکی از نهادهای اجتماعی که در این عصر دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد، نهاد آموزش و یادگیری در سطوح عمومی و عالی است. در گذر به جامعه اطلاعاتی، نقش عمده بر دوش دانش آموختگان جامعه است، و آموزش و یادگیری می باید بر اساس رویکردهای جدید تنظیم شود. پیش نیاز وارد شدن به این پهنه، گسترش سریع و وسیع آموزش الکترونیکی، از پایین ترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی کشور می باشد.

مدیر دانشگاه فرهنگیان استان عنوان نمود که، در سی سال آینده دانشگاه های بزرگ سنتی دنیا تبدیل به آثار باستانی و میراث فرهنگی می شوند. هر چقدر زیرساخت های تکنولوژیکی بیشتر و تکنولوژی برتر باشد و اساتید و دانشجویان با چشمه ها و منابع درسی، ارتباط بیشتری داشته باشند، آموزش غنی تر خواهد شد.

ایشان همچنین ثمرات آموزش مجازی را، دسترسی برابر، عدالت آموزشی و همگانی کردن آن، گسترش مرزهای دانش و افزایش توان رقابت علمی کشور بیان نمود. وی کلاس های درس را در عصر مجازی, به عنوان سوپرمارکت ها و سلف سرویس های علمی تلقی کرد و تأکید نمود، اگر سخت افزارها و فناوری فراهم نگردد، شکاف دیجیتالی ایجاد شده و موجب می شود که دنیا به تکه های نابرابر تقسیم گردد.

وی عنوان کرد تلاش هایی‌ که‌ در جهت‌ فناوری آموزش الکترونیکی صورت‌ می‌گیرد تأکید می‌کنند که‌ برای ‌تربیت‌‌ شهروندی مفید و باسواد دیگر روش‌ سنتی‌ انتقال‌ اطلاعات‌ از مدرّس‌ به‌ یادگیرنده‌ کافی‌ نیست‌. مدرّسان‌ ساخت‌گرا معتقدند که‌ مدرّس‌ و یادگیرنده‌ باید با هم‌ دانش‌ را کشف‌ کنند و بسازند. مدرّسان‌ رشدگرا معتقدند که‌ توانایی‌ دانش‌آموز برای‌ ساخت‌ دانش‌ به‌ فرضیات‌ او درخصوص ماهیت‌، محدودیت ها و قطعیت‌ دانش ‌بستگی‌ دارد. این‌ مکاتب‌ فکری‌ همگی‌ بر تعامل‌ دوجانبه ی‌ یادگیری‌ و تفکر یادگیرنده‌ و مدرّس‌ تأکید دارند. مشارکت‌، همکاری‌ فعالانه‌ و ادغام‌ ازجمله‌ ویژگی های‌ روی کردهای‌ آموزشی‌ فعلی‌ است‌. مرزهای‌ سنتی‌ و قراردادی‌ بین‌ نقش‌ها، مسئولیت‌ها و فعالیت های‌ مدرّسان‌ و یادگیرندگان‌ اگر کاملاً حذف‌ نشده‌ باشد کم رنگ‌ شده‌ است‌. درگیری‌ و مشارکت‌ فعال‌ متضمن‌ این‌ است‌ که‌ فرد تجربیات‌ خود را به‌ صحنه ی‌ یادگیری‌ بیاورد، مشتاق‌ گسترش ‌درک‌ و فهم‌ خود باشد، دیدگاه های‌ جدید را در تفکر خود ادغام‌ کند و آن‌ تفکر تغییریافته‌ را در زندگی‌ خود مورد استفاده‌ قرار دهد. این‌ شکل های‌ یادگیری‌ جامع‌اند چون‌ تمامی افکار و تجربیات‌ یادگیرندگان‌ را به‌ تعامل ‌با یادگیری‌ فرا می‌خوانند. حرکت‌ به‌ سوی‌ این‌ نوع‌ تدریس‌ به‌ روش های‌ خاصی‌ مربوط‌ نمی‌شود بلکه‌ به‌ چگونگی‌ نگرش‌ مدرّس ‌نسبت‌ به‌ دانش‌، اختیار و قابلیت‌ فراگیر مربوط‌ می‌شود. این‌ حرکت‌ گام‌ جدیدی‌ در جهت‌ ایجاد فرهنگ‌ جدید تدریس‌ و یادگیری‌ است. فنّاوری های‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ ماهیت‌ فرایند آموزش‌ را بازآرایی‌ کرده‌اند. مسلّم‌ است‌ که‌ دردسترس‌بودن‌ انواع‌ فنّاوری های‌ اطلاعات‌ توانایی‌ یادگیرندگان‌ را افزایش‌ داده‌ و فرصت های‌ یادگیری‌ بدون‌ حضور مدرّس‌ را برای‌ آن ها فراهم‌ آورده‌ است‌.

در این راستا ایشان تاکید کرد, با لحاظ ویژگی های آموزش مجازی و وضعیت پیش آمده باید بتوان با اتخاذ تدابیر و راهبردهای اثربخش این تهدید را به فرصت تبدیل کرد

در ادامه پس از بحث و بررسی و شنیدن کلیه نظرات موارد ذیل به عنوان مصوبه به تصویب رسید:

1- مصوب گردید مدیران گروه ها با هماهنگی اعضاء هیات علمی نسبت به تولید محتوا و ارائه آن به صورت مجازی و با استفاده از سامانه LMs و شبکه شمیم و یا پیام رسان های داخلی از جمله بله ، سروش و ایتا از روز شنبه مورخه ۹۸/۱۲/۱۷ اقدام نمایند.

2- مصوب شد دروس مجازی سلامت و بهداشت ، جامعه شناسی آموزش و پرورش و آموزش و پرورش تطبیقی به شیوه قبلی و به صورت مجازی ارائه شوند.

3- دروس معارف اسلامی براساس شیوه نامه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با هماهنگی مدیر گروه معارف و اعضاء گروه ارائه گردد.

4- مصوب گردید محتواهای تولید شده پس از تایید مدیران گروه و در نهایت معاون آموزشی پردیس ها و مطابقت آنها با سرفصل ها در سامانه یا پیام رسان ها قرار داده شود.

5- جلسه بعدی شورای آموزشی دانشگاه سه شنبه هفته آینده خواهد بود و نظارت بر حسن اجرای موارد بر عهده مدیران گروهها ، معاونین آموزشی و کارشناس مسئول نظارت استان خواهد بود .