دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

مرکز آموزشی نیروی انسانی مراغه:

مراسم افتتاح مرکز آموزش نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان در شهرستان مراغه با حضور مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان

مراسم افتتاح مرکز آموزش نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان در شهرستان مراغه روز چهارشنبه با حضور معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه ؛نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستانهای مراغه و عجب شیر ؛ فرماندهی سپاه ؛ مدیر آموزش و پرورش و تعدادی از مسئولین شهرستان مراغه ،  دکتر خدیوی،مدیریت امور پردیس های  دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در محل این شهرستان بر گزار شد. 

دکتر خدیوی در این مراسم خاطر نشان کرد که:

 دانشگاهها باید انسانهای پاسخگو تربیت کنند و این امر لایحه نوسازی می خواهد و بذر تغییرات را باید پاشید که اثرات آن تدریجی ، عمیق و پایدار خواهند بود.

وی گفت: رسالت امروز دانشگاه در عصر فراپیچیدگی ها، عصر فرامدرن، فراشناخت، مجازی شدن و نانوتکنولوژی و عصر مهاجرتهای اطلاعاتی، پرورش انسانهای خودآغازگر، خودمشاهده گر، خودکنترل، خود تنظیم کنندگی، خود نظم، خود قضاوت و شهروندان حرفه ای پاسخگو و مسئولیت پذیر است. وی افزود: دانشگاه ارزش افزوده ملی ایجاد می‌کند و کار آن تولید است، قلب‌ها، مغزها و روح انسانها را می‌سازد و با اتحاد این سه دنیا ساخته می‌شود.

دکتر خدیوی تصریح کرد: دانشگاه به عنوان مغز جامعه ، نقشه می‌کشد و جامعه بر اساس آن نقشه عمل می‌کند و انتظارات جدید، پنجره های جدید و انگاره های نو را خلق می‌کند. دانشگاه باید نرخ امید به زندگی را بالا ببرد و این عامل هوشی باید بتواند ابعاد درون فردی، میان فردی ، برون فردی و فرافردی انسان ها را رشد بدهد و باید هر چیز را در قالب یک پروژه به دانشجویان آموزش بدهد که هر پروژه  یک ایستگاه اولیه و یک ایستگاه ثانویه دارد.

دکتر خدیوی ادامه داد: با این فرض ها و باورها، اگر نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه ها بتوانند به این رسالت دست یابند و عمل نمایند در این صورت دانشجویان خودشان درباره شخصیت، رفتار، منش ... تصمیم می‌گیرند و قادر خواهند بود با تکیه بر باورهای اصیل اسلامی و عناصر فرهنگی خویش در این موردها تصمیم بگیرند.

وی در رابطه با تعامل دانشجویان با اساتید، اظهار داشت: در هزاره سوم، جهان علمی تبدیل به دهکده علمی شده و امروز دهکده های علمی کوچکتر شده و تبدیل به کلاسهای علمی و خانه های علمی شده اند و در خانه علمی استاد و دانشجو با هم زندگی می‌کنند، پس بحث از تعامل هم پیش رفته و بحث زندگی است که با داشتن زبان مشترک زندگی حرفه ای را شروع کرده اند و برای انجام یک زندگی لذت بخش علمی دانشگاه ها با داشتن چهار فرهنگ خویشاوندی حرفه ای، خویشاوندی توسعه ای، فرهنگ مدیریتی و فرهنگ مباحثه متقابل دانشجو را به چالش طلبیده و بعنوان دانشگاهای یاد گیرنده، یاددهنده و هوشمند عمل می‌نماید.

ایشان افزوند: برنامه های درسی دانشگاه ها باید هوشمند باشد؛ وقتی برنامه، استاد و کلاس هوشمند باشد جامعه با نشاط ، ملت هوشمند و کشور مقتدر به وجود خواهد آمد.

دکتر خدیوی گفت به تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزشی است و باید به آن توجه خاصی مبذول گردد . ایشان اشاره داشتند که راه توسعه یافتگی کشور را باید در آموزش و پرورش مولد جستجو کرد و برای منش سازی و هویت سازی در حوزه تربیت معلم سرمایه گذاری باید بکنیم . وی بیان داشتند که بدون داشتن فرماندهان فکری خوب و معلمان اثربخش رویداد خاصی در کلاس های درس رخ نخواهد دادو آموزش و پرورش با داشتن معلمان توانمند، می تواند توانمند شود.

بیان داشتند که دانشجوی ایرانی مستعد است و نباید مصرف کننده وپیرو محض سایر کشورها باشد، دانشجوی ایرانی باید به طرف جهان علمی حرکت کند و دریچه ها و روزنه های جدید را خلق نماید. وی ادامه داد ریشه بیشتر مسایل و مشکلات جامعه را باید در آموزش و پرورش جستجو و پیدا کرد.

دکتر خدیوی با توضیح نیازمندی های آموزش و پرورش در بحث تربیت معلم به اهمیت وجود مراکز آموزشی نیروی انسانی اشاره کرد. همچنین ایشان به حضار تأکید کرد که با توجه به مزایای دانشگاه فرهنگیان و نیاز جامعه به معلمان توانمند فرزندان خود را به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تشویق کنند.