دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی

در پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی برگزار شد

نشست تخصصی پیرامون " تعلیم و تربیت در مناطق دو یا چند زبانه"

سالن شمس پردیس علامه امینی(رض) دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی صبح امروز میزبان شرکت کنندگان در اولین نشست تخصصی با موضوع" تعلیم و تربیت در مناطق دو یا چند زبانه" بود.

در این نشست که به همت پژوهشکده تعلیم و تربیت کاربردی تبریز و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی برگزار شد دکتر امیلیا نرسیسیانس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر مرضیه عارفی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه همچنین دکتر رضا کلانتری، سرپرست مرکز پژوهشی تبریز به عنوان سخنران و همچنین دکتر یوسف ادیب از دانشگاه تبریز دکتر اسماعیل صفایی اصل و دکتر سعید عارف نژاد به عنوان اعضای پنل تخصصی حضور داشتند.

در شروع این نشست دکتر اسداله خدیوی سرپرست دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی پس از خیرمقدم گوئی به حضار و ابراز خرسندی از حضور اساتید دانشگاه تهران و تبریز و سایر محققین و علاقمندان حوزه تعلیم و تربیت، نشست های این چنینی را فرصت بسیار مغتنمی برای افزایش دانش تخصصی و آشنایی با مفاهیم جدید برای دغدغه مندان این حوزه دانسته افزود: محصول نظام های آموزشی بدون نظریه پردازی، بینش، بصیرت، تحقیق و پژوهش شخصیت های گلخانه ای و مونتاژ شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان بایستی بتواند با الهام از نظریات و گفتمان سازی، راه اندازی جنبش های علمی را برای ترسیم آرمان ها و ایده آل های خود آغاز کند چراکه نظریات خالق آرمانها، ایده آلها و چشم انداز ها هستند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی صحبت های خود را با اشاره به اینکه جمعیت کثیری از دانش آموزان کشور دو یا چند زبانه هستند تصریح کرد: در صورت مواجهه صحیح، این پدیده به خودی خود نقطه قوت و فرصتی است که در دنیای امروز و در میان انسان هایی که دارای سه هویت محلی، ملی و بین المللی هستند، در اختیار ما قرار می گیرد.

گفتنی است این نشست با شرکت اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی و شرکت کنندگانی از اداره کل آموزش و پرورش استان در راستای راهکار سند تحول بنیادین در خصوص توانمند سازی دانش آموزان ساکن در مناطق دو زبانه با نیازهای ویژه با تاکیدبر ایجاد فرصت آموزشی متنوع و با کیفیت برگزار شد که از موضوعات ارائه شده می توان به مباحثی در دو زبانگی از دیدگاه علوم اجتماعی، دو زبانگی و رشد شناختی در دانش آموزان و همچنین زبان و شکل گیری هویت در دانش آموزان اشاره کرد.